محبوب کن - فیس نما
تاپ تراول
شرکت هواپیمایی امارات
شرکت هواپیمایی امارات
مخفف :
EK
وبسایت :
 
ایمیل :
 
آدرس :
خيابان وليعصر، روبروي خيابان عباسپور، شماره1211
تلفن :
81345

هواپیمایی امارات (به انگلیسی: Emirates Airlines) یک شرکت هواپیمایی متعلق به امارات متحده عربی است و دفتر آن در شهر دبی قرار دارد. این شرکت متعلّق به گروه امارات است و پروازهای منظم روزانه‌ای را از دبی به مقاصدی در خاورمیانه، خاور دور، اروپا، آفریقا، شبه قاره هند، جنوب شرق آسیا و آمریکای شمالی انجام می‌دهد. پایگاه اصلی آن در فرودگاه بین‌المللی دبی قرار دارد .

تاریخچه

امارات در ماه مه سال ۱۹۸۵ توسط حکومت دبی تأسیس شد و فعالیت‌هایش را از روز ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۸۵ با پروازهایی به بمبئی و دهلی آغاز کرد. در اکتبر همان سال پرواز دبی-کراچی نیز راه اندازی شد. اولین هواپیماهای آن را یک فروند ایرباس ای۳۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۳۰۰ که از هواپیمایی پاکستان اجاره کرده بود تشکیل می‌دادند. سپس دو فروند بوئینگ ۷۲۷-۲۰۰ ادونسد دست دوم به ناوگان آن پیوستند. این ۴ فروند تا ورود نخستین هواپیماهای نو به ناوگان امارات تنها هواپیماهای آن را تشکیل می‌دادند.

هواپیمای ایرباس A380، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان، در لباس امارات در نمایشگاه هوایی دبی

اولین پرواز اروپایی امارات در ژوئیهٔ ۱۹۸۷ به مقصد فرودگاه گت‌ویک لندن انجام گرفت. پروازهای شرکت به مقصد خاور دور در ژوئن ۱۹۹۰ با پرواز به سنگاپور آغاز گشت. در سال ۱۹۹۸ امارات ۴۰٪ سهام شرکت هواپیمایی ایر لانکا را خریداری نمود و مدیریت این شرکت سریلانکایی را برعهده گرفت. در پی این قرارداد نام شرکت مذکور به هواپیمایی سری لانکا تغییر یافت. در حال حاضر امارات تنها شرکت هواپیمایی در جهان به شمار می‌رود که قادر است مسافرین خود را تنها با یک توقف از استرالیا به فرودگاه جان اف کندی نیویورک برساند. امارات اسکای کارگو (EMIRATES SKY CARGO) نام شرکت هوایی باری امارات است.

امارات در سال مالی ۲۰۰۴-۲۰۰۵ سودی معادل ۳۶۸ میلیون درهم رابه حکومت دوبی پرداخت کرد، این در حالی است که این رقم در سال پیش از آن ۳۲۹ میلیون درهم بود. در مجموع از سال ۱۹۹۹ امارات مبلغی معادل ۱/۱ میلیارد درهم را به عنوان سود سهام به حکومت دوبی پرداخت کرده‌است (لازم به ذکر است تا پیش از این تاریخ سودی از این شرکت دریافت نمی‌شد). با وجود اینکه حکومت دوبی تنها سهام دار این شرکت به شمار می‌رود تا کنون هیچ یارانه‌ای به آن پرداخت نکرده است؛ البته به جز تامین سرمایه اولیه هواپیمایی که مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار بود و همچنین حدود ۸۰ میلیون دلار که در زمان آغاز به کار شرکت در آن سرمایه گذاری شد. درواقع می‌توان گفت مقامات سیاسی دوبی تا آنجا که بتوانند هیچ دخالتی در اداره امارات انجام نمی‌دهند. در حال حاضر امارات توسط یک گروه خارجی به سرپرستی مدیری بریتانیایی به نام موریس فلاناگان ۷۷ ساله اداره می‌شود. تمام مدیران این شرکت دارای سوابق طولانی مدیریتی در شرکتهای بزرگ صنعتی جهان هستند. هواپیمایی امارات در تمام سال‌های فعالیتش، به جز سال دوم آن همواره شرکتی سودآور بوده‌است.

امارات در سال مالی ۲۰۰۵، با کسب حدود ۶/۲ میلیارد درهم (معادل ۷۰۸ میلیون دلار) سود خالص رکورد جدیدی در تاریخ فعالیت‌های خود برجای گذاشت. (کل درآمد شرکت در این سال ۱/۱۹ میلیارد درهم بود.) این در حالی است که در سال مذکور اکثر شرکت‌های هواپیمایی جهان با بحران‌های شدید مالی دست به گریبان بودند. (به سبب افزایش بهای سوخت هواپیما در پی روند رو به رشد قیمت جهانی نفت و تبعات حادثه سونامی در جنوب و جنوب شرق آسیا که بر صنعت گردشگری جهان تأثیر منفی فراوانی گذاشت.) در این سال امارات میزبان بیش از ۵۲/۱۲ میلیون مسافر بود که این آمار نسبت به سال ۲۰۰۴، ۱/۲ میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد. این شرکت ۱۶۱۱۹ نفر را در استخدام خود دارد.

مسیرهای جدید 

  • با آغاز پاییز ۱۳۸۵، سومین پرواز روزانه شرکت از دوبی به مقصد فرودگاه جان اف کندی نیویورک از ماه مهر راه اندازی شد . این پرواز با استفاده از یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ای آر و با یک توقف در شهر هامبورگ انجام خواهد شد .( امارات از سال گذشته دو پرواز روزانه بدون توقف را از دوبی به نیویورک آغاز کرده بود . )
  • همچنین از مهر ۱۳۸۵ هشت پرواز هفتگی از دوبی به بنگلور، مرکز فناوری اطلاعات هند آغاز شد .
  • راه اندازی ۵ پرواز هفتگی در مسیر دبی-تونس نیز در دستور کار امارات قرار دارد .

روش مدیریتی امارات 

موفقیت‌های اخیر شرکت امارات، که آن را به کلی از رقبای منطقه ایش متمایز کرده است، بر چند اصل زیر استوار است :

  • این شرکت برخلاف سایر هواپیمایی‌های حامل پرچم ساختار سازمانی بسیار ساده‌ای دارد . این موضوع سبب شده هیچ هزینه اضافه‌ای بر آن تحمیل نشود .
  • صرفه جویی در این شرکت حرف اول را می‌زند، به گونه‌ای که کارشناسان امارات را از نظر کاهش هزینه‌های غیرضروری پس از شرکت رایان‌ایر در جایگاه دوم می‌دانند .
  • امارات تاکنون عضویت در تمام کارتل‌های بزرگ هوایی را رد کرده است . این شرکت مزایای این کارتل‌ها نظیر افزایش مشتریان را با توجه به هزینه زیاد عضویت در آن‌ها نادیده گرفته است .
  • از آنجا که تمام ناوگان امارات را هواپیمای پهن‌پیکر تشکیل می‌دهند، هزینهٔ سفر با آن نسبت با شرکت هایی که از ترکیبی از هواپیماهای باریک‌پیکر و پهن‌پیکر استفاده می‌کنند کمتر است . چراکه آن را قادر ساخته در تمام پروازهای خود مقداری بار اضافی نیز حمل کند که این موضوع درآمد و سود کلیش را افزایش داده است .
  • قرارگرفتن پایگاه امارات در دبی یکی از مهم‌ترین مزیت هایش به شمار می‌رود، از جمله اینکه می‌تواند از موقعیت خاص جغرافیایی این شهر برای حمل بار و مسافر به خاور دور، آفریقا، شبه قاره هند و اروپا استفاده کند . همچنین با توجه به عدم وجود محدودیت برای پروازهای شبانه از فرودگاه بین‌المللی دبی این شرکت می‌تواند از حداکثر توان ناوگان خود استفاده کند .
  • تمام ناوگان امارات را هواپیماهای نو تشکیل می‌دهند، این موضوع مصرف سوخت شرکت را کاهش داده است .
  • جوان بودن این شرکت سبب شده با هیچ یک از مشکلات معمول شرکت‌های بزرگ هواپیمایی همچون دیوان‌سالاری، هزینه‌های زائد و اعتصاب‌های کارمندان مواجه نباشد.

جایگاه امارات در صنعت هواپیماسازی 

امارات از کاهش شدید قیمت هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در نخستین سال‌های پس از حادثهٔ ۱۱ سپتامبر بیشترین بهره‌برداری ممکن را نمود و در همان زمان قرارداد خرید بیش از ۱۵۰ فروند هواپیمای پهن‌پیکر را با این دو شرکت به امضا رساند. این موضوع سبب شده که همگان امارات را یکی از غول‌های آیندهٔ صنعت هوایی جهان به شمار آورند. این شرکت ظرف کمتر از دو دهه از یک شرکت بسیار کوچک محلی در دههٔ ۱۹۸۰، به یک شرکت هوایی منطقه‌ای در دههٔ ۱۹۹۰ و در سال‌های آغازین سدهٔ ۲۱ به رقیبی جدی برای بیشتر شرکت‌های هوایی جهان تبدیل شد. امروزه عدهٔ زیادی عقیده دارند که امارات در مسیر تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین بهره‌بردار هواپیماهای پهن‌پیکر در جهان قرار دارد. با تحویل هواپیماهای سفارش‌داده‌شدهٔ این شرکت و خریدهای جدیدی که در دست اقدام دارد، این موضوع به‌هیچ‌وجه دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

مناقشه 

امروزه غول‌های هوایی اروپا و استرالیا یعنی ایرفرانس -کی ال ام، لوفت هانزا، بریتیش ایرویز و کوانتاس امارات را تهدیدی جدی برای آینده خود به شمار می‌آورند. چرا که از تصمیم امارات برای تبدیل شدن به یک شرکت مادر هوایی به خوبی آگاهند. در صورتی که امارات روند رو به رشد خود را در سال‌های آینده نیز ادامه دهد به زودی فرودگاه بین‌المللی دبی جایگاه فرودگاه‌های اروپایی بزرگی نظیر هیث‌رو لندن، فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت و شارل دوگل پاریس را در ترانزیت مسافران بین آسیا و آمریکای شمالی و همچنین استرالیا خواهد گرفت. شرکت‌های هوایی بزرگ جهان به خوبی می‌دانند، به دلیل هزینه‌های بالایی که با آن‌ها دست به گریبان اند به هیچ وجه قدرت رقابت با این شرکت هواپیمایی جوان که توسط چاه‌های نفت امارات حمایت می‌شود را نخواهند داشت. تعدادی از این شرکت‌ها نظیر ایرفرانس و کوانتاس با ابراز نگرانی از تأثیر زیان بار رشد روزافزون ظاهری امارات بر خود، آن را به دریافت یارانه‌های پنهانی از حکومت دوبی متهم کرده و روابط آن با متصدیان فرودگاه بین‌المللی دبی و مسئولان هوانوردی امارات عربی متحده را مشکوک ارزیابی می‌کنند. آن‌ها همچنین امارات را به سوء استفاده از موقعیت حکومتی سهامدارانش متهم نموده‌اند. این شرکت‌ها معتقدند سهامداران صاحب نفوذ امارات بر عملکرد حقیقی شرکت سرپوش گذاشته و وام‌های دولتی آن را پنهان می

اهداف 

امارات مسافر و بار  تغییر مسیر نوامبر 2010 : 

  • آفریقا

قاهره، طرابلس، تونس، کازابلانکا، نایروبی، آلدورت (بار)، آنتبی، آدیس آبابا، لیلونگوه (بار)، موریس، سیشل، سلام بنیادی دار، ژوهانسبورگ، دوربان، کیپ تاون، لاگوس، آکرا، خارطوم، داکار، ابیجان، لوآندا

  • قاره آمریکا

نیویورک، تولدو (بار)، لس آنجلس، سان فرانسیسکو، هیوستون، تورنتو، کمپنیس (بار)، سائو پائولو

  • آسیا

توکیو، اوزاکا، سئول، شانگهای، پکن، گوانگژو، هنگ کنگ، تایپه (بار)، مانیل، جاکارتا، سنگاپور، کوالالامپور، بانکوک، داکا، کولومبو، مالدیو، چنای، کوچین، دهلی، بمبئی، ترواننتپورم، کوجھیکوده، کلکته، احمدآباد، حیدرآباد، بنگلور، کراچی، لاهور، اسلام آباد، پیشاور، تهران، کابل (بار)، بصره [فوریه 2 آغاز می شود]، بغداد [برنامه ریزی]، کویت، بحرین، دوحه، دمام، ریاض، مدینه، جده، دبی، صنعا مسقط، عمان، دمشق، بیروت

  • اروپا

ساراگوسا (بار)، مادرید، پاریس، نیس، هامبورگ، دوسلدورف، فرانکفورت، مونیخ، پراگ، آمستردام، گوتنبرگ (بار)، استانبول، میلان، ونیز، رم، آتن، مالت، مسکو، لندن، نیوکاسل، بیرمنگام، گلاسکو، منچستر، زوریخ، وین

  • اقیانوسیه

پرت، بریزبن، سیدنی، ملبورن، اوکلند، کرائست چرچ

ناوگان 

بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ای آر امارات در فرودگاه کینگزفورد اسمیت سیدنی
هواپیمای ایرباس A330 شرکت امارات
بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ امارات

ناوگان مسافری 

(در نوامبر 2007)

نوع هواپیما تعداد ظرفیت توضیحات
ایرباس ای۳۳۰-۲۰۰ ۲۹ ۲۳۷ ۲۷۸ در چیدمان در دو کلاس
ایرباس ای۳۴۰-۳۰۰ ۸ ۲۶۷
ایرباس ای۳۴۰-۵۰۰ ۱۰ ۲۵۸
ایرباس ای۳۵۰-۹۰۰ (۵۰ در دست سفارش)
ایرباس ای۳۵۰-۱۰۰۰ (۲۰ در دست سفارش)
ایرباس ای۳۸۰-۸۰۰ (۵۸ در دست سفارش)
بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ۳ ۲۹۰ ۳۴۶ در چیدمان در دو کلاس
بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ای آر ۶
بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ال آر ۴
(۶ در دست سفارش)
۲۶۶
بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ۱۲ ۳۸۰ ۴۳۴ در چیدمان در دو کلاس
بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ای آر ۳۳
(۳۹ در دست سفارش)
۳۵۸ ۴۲۷ در چیدمان در دو کلاس

ناوگان باری 

نوع هواپیما تعداد توضیحات
ایرباس ای۳۱۰-۳۰۰ اف ۳ در ناوگان شرکت امارات اسکای کارگو قرار دارند .
بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ اف ۱ اطلس ایر از آن ها برای امارات اسکای کارگو استفاده می‌کند .
بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ اف ۵ اطلس ایر از آن ها برای امارات اسکای کارگو استفاده می‌کند .
بوئینگ ۷۷۷ اف (۸ در دست سفارش) توسط امارات اسکای کارگو به کار گرفته خواهند شد .
بوئینگ ۷۴۷-۸ اف (۱۰ در دست سفارش) توسط امارات اسکای کارگو به کار گرفته خواهند شد .

در فروردین ۱۳۸۵، میانگین سنی ناوگان امارات ۵ سال بوده است.

بوئینگ 777-300 ای آر امارات

سفارش‌های جدید 

  • امارات ۹۰ فروند از بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی ایرباس A380 را به شرکت ایرباس سفارش داده است و پس از سنگاپور ایرلاینز و کوانتاس سومین شرکت هواپیمایی جهان خواهد بود که این هواپیمای غول پیکر را دریافت خواهد کرد. این شرکت تا تاریخ ۰۸/۰۶/۲۰۱۰ ۱۰ فروند از سفارش‌های ایرباس A380 را دریافت کرده است.

شرکت همچنین قصد دارد دو فروند ایرباس A380 مسافری دیگر را نیز از شرکت اینترنشنال لیز فاینانس اجاره کند. دو فروند ایرباس ای۳۸۰-۸۰۰ اف نیز که قرار بود به ناوگان امارات اسکای کارگو بپیوندند، در اردیبهشت ۱۳۸۵ به گونه مسافری تغییر کردند. در ابتدا بنا بود نخستینایرباس ای۳۸۰ در مهر ۱۳۸۵ به ناوگان امارات بپیوندد، اما با مشکلات به وجود آمده در پروژه ای۳۸۰، واگذاری آن‌ها حداقل تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی به تاخیر افتاده است.

  • در روز ۲۰ نوامبر سال ۲۰۰۵، فهرست هواپیماهای سفارش داده شده امارات به ۱۰۵ فروند رسید . شامل ۴۵ فروند ایرباس ای۳۸۰، ۱۸ فروند ایرباس ای۳۴۰-۶۰۰ اچ جی دبلیو، ۲۴ فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ای آر، ۱۰ فروند بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۸ فروند بوئینگ ۷۷۷ فریتر  . تحویل هواپیماهای ای۳۴۰-۶۰۰ امارات به دلایل نامعلومی به تاخیر افتاده است . ارزش این سفارش ها بیش از ۱٫۵ میلیارد درهم امارات برآورد می‌شود .
  • امارات همچنین در حال بررسی خرید هواپیماهای ایرباس ای۳۵۰ و بوئینگ ۷۸۷ است . شرکت بوئینگ در حال حاضر مشغول طراحی گونه جدیدی از بوئینگ ۷۸۷ با نام ۷۸۷-۱۰ است که تنها در راستای تطبیق با نیازهای امارات ساخته خواهد شد. این موضوع پس از آن اتفاق افتاد که امارات بوئینگ‌های ۷۸۷ فعلی یعنی سری ۸ و ۹ را به دلیل ظرفیت کمشان نامناسب اعلام کرد و به جای آنها ایرباس ای۳۵۰ سفارش داد. ۷۸۷‌های مخصوص امارات توان حمل ۲۹۰ مسافر را در چیدمان در سه کلاس خواهند داشت . هنوز مشخص نیست امارات چه تعداد ۷۸۷ خریداری خواهد کرد ولی به نظر می‌رسد خرید دست کم ۱۰۰ فروند از آن دد دستور کار باشد.
  • امارات خرید یک دوجین ایرباس ای۳۴۰-۶۰۰ را که پیش از این به ایرباس سفارش داده بود برای مدتی طولانی به تاخیر انداخت تا شرکت سازنده فرصت ارتقای آن را پیدا کند . امارات ۱۲ فروند از این نوع هواپیما راسفارش داده و درحال بررسی ۶ سفارش دیگر بود .
  • در ماه می سال ۲۰۰۶ امارات سفارش ۲ فروند ایرباس ای۳۸۰-۸۰۰ اف باری خود را به دو فروند ایرباس ای۳۸۰-۸۰۰ مسافری تغییر داد و اعلام کرد به جای آن قصد خرید ۱۰ فروند بوئینگ ۷۴۷-۸ اف را دارد . امارات علت این موضوع را ویژگی‌های نامناسب هواپیمای ایرباس اعلام کرد. پس از این تغییر در تصمیم امارات ایرباس، بوئینگ را به دادن اطلاعات نادرست درباره هواپیمای ایرباس ای۳۸۰-۸۰۰ به شرکت‌های هواپیمایی متهم کرد. اما واقعیت این است که امارات ۷۴۷-۸ را به دلیل قابلیت منحصر به فردش در بارگیری از دماغه خود انتخاب کرد، ویژگی که محصول جدید ایرباس فاقد آن است .این هواپیماهای باری به ناوگان امارات اسکای کارگو خواهند پیوست. علاوه بر این امارات اعلام کرده درحال بررسی خرید بوئینگ ۷۴۷-۸ آی است . این هواپیما نسبت به گونه عادی بوئینگ ۷۴۷-۸ طول بیشتری دارد و به همین دلیل گنجایش آن بیشتر به ایرباس ای۳۸۰-۸۰۰ نزدیک است . (این هواپیما ظرفیت حمل ۴۷۰ نفر را در چیدمان در سه کلاس دارد .)

اسپانسرینگ

  • امارات حامی اصلی مسابقات جام جهانی سوارکای اسب‌های اصیل دوبی است.
  • امارات حامی مالی اصلی مسابقات سوارکاری ملبورن استرالیاست.
  • امارات جزو حامیان مالی جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۰۳ بود.
  • باز آلدرین فضانورد مشهور آمریکایی و مادلین آلبرلیت وزیر امور خارجه اسبق آمریکا مسافران اختصاصی نخستین پرواز امارات از دبی به نیویورک بودند.
  • امارات هواپیمایی رسمی بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان بود.
  • امارات در کنار شرکت‌های کثای پاسیفیک، سنگاپور ایرلاینز و ویرجین آتلانتیک جزء معدود هواپیمایی‌های دنیا است که تمام صندلی هایش به تلویزیون اختصاصی مجهز اند.
  • امارات حامی مالی باشگاه فوتبال کالینگوود است.
  • امارات حامی مالی باشگاه فوتبال آرسنال در لیگ برتر انگلستان است و نامش تا سال ۲۰۱۴ بر ورزشگاه جدید این باشگاه خواهد بود.
  • پیش از این امارات حامی مالی باشگاه فوتبال چلسی انگلستان بود.
  • شرکت امارات پیش از آغاز مسابقات فرمول۱ سال ۲۰۰۶ از امضای قراردادی با تیم مک لارن مرسدس برای حمایت مالی از آن خبر داد.
  • امارات حامی مالی تیم هامبورگر اس وی در مسابقات بوندس لیگا آلمان است.
  • امارات حامی مالی کمیته داوران فوتبال انگلستان است.
  • امارات حامی مالی تیم کریکت امپایر انگلستان است.
  • امارات اولین شرکتی است که در آن واحد حمایت مالی هر دو تیم را در یک بازی در مسابقات جام باشگاه‌های اروپا ۲۰۰۶ به عهده دارد . (در مسابقه دو تیم آرسنال و هامبورگر اس وی) از آنجاکه طبق مقررات یوفا چنین چیزی ممکن نیست، در مسابقه رو در روی این دو تیم بر پیراهن تیم میزبان عبارت دبی و بر پیراهن تیم مهمان تبلیغ اصلی امارات قرار خواهد گرفت .
  • امارات حامی اصلی تیم فوتبال سنت جرمین پاریس است.
تعداد بازدید : 18,707
هواپیمایی هما هواپیمایی کاسپین هواپیمایی آسمان هواپیمایی ماهان هواپیمایی تابان درگاه اینترنتی بانکهای عضو شتاب

تجزیه و تحلیل، طراحی و اجرا توسط آوید سیستم
تمامی حقوق چاپ، نشر و تقلید از محتویات و منابع سایت و سیستم، برای تاپ تراول محفوظ می باشد
© 2012